Kirjat pääosassa

Tilussa on vietetty taas lukuviikkoa. Kolmen lukutunnin lisäksi kaikki abit pääsivät tutustumaan kirjamessuihin koulun piikkiin. Lue vinkit Taikan ja Alexin messuraportista.

MESSUKESKUKSEN SISÄÄNKÄYNNIN luona oli torstaina paljon väkeä, mutta messualue on niin suuri, että sinne mahtui hyvin muutama tuhat ihmistä. Heti saapuessa on tarjolla messuohjelma ja -kartta, mutta ne saa myös kätevästi netistä ladattua puhelimeen.

Ensimmäiseksi päädyimme suurimpien kirjakauppojen alueelle. Monella kirjakaupalla oli erityisiä messutarjouksia, esimerkiksi Akateemisen kirjakaupan kaikki kirjat olivat 20 prosentin alennuksessa ja kaupan päälle sai kangaskassin. Rosebudista taas löytyi halpaa klassikkokirjallisuutta.

Arvostamme kirjamessuissa sitä, että ne huomioivat pienyritykset ja taiteilijat. Messualueen itäpuolella oli paljon kojuja, jossa yksityiset yrittäjät kauppasivat taidetta, käsitöitä ja paljon muuta. Kyseisiltä kojuilta löytyy esimerkiksi paljon postikortteja.

SEURAAVAKSI ISTAHDIMME hetkeksi syömään. Suosittelemme tuomaan omat eväät, sillä messuilla ruoka voi olla hieman kallista. Alueelta löytyy kuitenkin useita kahviloita ja ravintoloita. Meidät yllätti messuilla se, kuinka paljon siellä oli viherkasveja esimerkiksi lavojen ympäriltä ja kahviloista. Ne toivat messuille eloa ja väriä. Alueelta löytyi myös yksi kasvikauppa.

Evästauon jälkeen suuntasimme eteenpäin levymessualueelle. Levymessuilta löytyi paljon kiinnostavaa musiikinystäville: vinyylejä, CD-levyjä, julisteita ja bändipaitoja. Tältä alueelta löytyi kaikenlaisia levyjä käytetyistä kasarilevyistä uusimpiin hitteihin. Meitä yllätti halpojen löytöjen määrä.

Piipahdimme myös messualueen viini- ja ruokamessuilla. Alue oli K-18, ja sinne pääsi samalla kirjamessulipulla. Kiersimme alueen läpi ja saimme jäätelömaistiaiset, mutta lähdimme kuitenkin kierroksen jälkeen takaisin päämessualueelle.

SUUNTASIMME SEURAAVAKSI ANTIKVARIAATTILIIKKEISIIN. Siellä oli todella paljon vanhaa kirjallisuutta, ja osa kirjoista oli todella halpoja, mutta toisaalta niissä oli paljon enemmän käytön jälkiä. Antikvariaattiliikkeissä oli myös huimat määrät vanhoja postikortteja, joihin kirjoitettu vanhoja tekstejä oli hauska katsella. Osa postikorteista oli todella kauniita. Ihmettelimme myös vanhoja valokuvia, kuten hää- ja ylioppilaskuvia.

Päivän aikana teimme myös äidinkielen kurssien tehtäviä, joihin kuului osastojen etsimistä, kuvien ottamista ja messuohjelmaan tutustumista. Koulutehtävien johdosta päädyimmekin katsomaan Kallio-lavalla olevaa haastattelua, jonka aiheena oli nuoren Miska Valosin esikoisromaani Sisäsiisti. Miska Valos on nuoresta iästään huolimatta saanut paljon positiivista palautetta romaanistaan. Romaani käsittelee Valosin sanoin oman turvaverkon löytämistä ja ympäröivään maailmaan sopeutumisesta. Teos on tehty transpojan näkökulmasta ja se tutkii esimerkiksi erilaisia miehen malleja, joita kaikkia leimaa hyväosaisuus. Haastattelua oli todella mielenkiintoista kuunnella, sillä kirjailija oli hyvin nuori ja aloittanut teoksensa kirjoittamisen jo lukion ensimmäisenä vuonna, mutta silti arvostelujen mukaan onnistunut siinä hyvin. Hän toi haastattelussa esiin omia mielipiteitään ja avasi ajoittain hauskojakin yksityiskohtia romaanista. Haastattelu sai meidät lisäämään kirjan lukulistallemme, ja joku saattoi ostaa kirjan tuon haastattelun perusteella.

Mielenkiintoisen ja ajatuksia herättävän haastattelun jälkeen oli suunnitelmamme suunnata pelikaupoille, jotka olivat olleet lähes koko päivän mielessämme. Koju oli täynnä kaikkea peleihin ja elokuviin liittyvää tavaraa. Siellä viihdyimmekin hyvän tovin katsellen jännittäviä tavaroita ja ihastellen esimerkiksi mukeja, joissa oli eri pelien ja elokuvien hahmoja. Hyllyillä komeili myös aika paljon lapsuuden ajan lempihahmojamme, esimerkiksi Harry Pottereista ja Star Warseista.

PÄIVÄN PÄÄTTEEKSI kävimme vielä katsomassa keskustelun äskettäin edesmenneen Miki Liukkosen kirjallisuudesta. Keskustelussa haastateltiin neljää kirjailijaa ja kustantajaa, jotka tunsivat Liukkosen. Oli mukava kuulla heidän ajatuksiaan sekä muistella ja kunnioittaa Liukkosen elämää ja kirjallisuutta. Lähdimme viimeisten ostosten jälkeen kotiin kuuden jälkeen. Kotimatkalla olimme ihan poikki, ja junamatka meni ostosten ihailuun ja kirjoista puhumiseen.

Lukioikäiselle vierailijalle suosittelemme Kallio-lavan ohjelmaan tutustumista, sillä sieltä löytyy varmasti jokaiselle nuorelle jotakin mielenkiintoista. Kannattaa käydä tutustumassa myös antikvariaattien tarjontaan, koska antikvariaatit ovat budjetti- ja ympäristöystävällisempiä kuin uutena ostetut kirjat. Antikvariaateista löytyy myös laadukasta kirjallisuutta esimerkiksi filosofian opiskelijoille. Muistakaa käyttäytyä ihmisiksi!

Teksti ja kuvat: Alex Wright ja Taika Loijas

Jätä kommentti